Max Jokschus

wissenschaftlicher Mitarbeiter transSCAPE

Max Jokschus

Fakultät für Humanwissenschaften (FHW)
Institut III - transSCAPE Projekt
Forschungscampus STIMULATE, Otto-Hahn-Straße 2, 39106 Magdeburg, Gebäude 82, Raum 166   vCard
Vita

Vita

seit Februar 2025 Wissenschaftlicher Mitarbeiter für Urban Cultural and Literary Studies im transSACPE Projekt, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
2019 - 2024 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Anglistik, Universität Leipzig
2013 - 2019 Studium des höheren Lehramts für Englisch und Deutsch, Universität Leipzig
Forschung

Forschungsinteressen

  • (Horror) Film Studies, v.a. Folk Horror
  • Weird Fiction
  • Critical Internet Studies
  • Comic Book Studies
  • Material Game Studies
  • Urban Cultural Studies

Projekte

  • Dissertation: "Devils in the Data: The (Post-)Internet in the Contemporary Horror Film" (eingereicht)
Publikationen und Vorträge

Aufsätze

  • "Folk Bubbles: The Regime of Post-Truth in American Folk Horror." American Folk Horrors, edited by Dawn Keetley, University of Wales Press. (in Erscheinung)
  • "More than Child’s Play: Children’s Culture, Possessed Dolls and Surveillance Capitalism." Phantastik für Kinder – Kinder in der Phantastik: Symposium 2024 in Malberg, edited by Kristin Aubel, Maria Fleischhack, Marion Gymnich, Carsten Kullmann, and Aylin Dilek Walder, Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen. Inklings: Jahrbuch für Literatur und Ästhetik 42. (in Erscheinung)
  • "Somewhere, in Hell: Narrative Topography and Artistic Voice in Mike Mignola’s Hellboy in Hell." Religion, Glaube und Fantastik / Religion, Faith and the Fantastic: Symposium 2022 in Bochum, edited by Maria Fleischhack, Patrick Schmitz, and Carsten Kullmann, Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen, 2024, pp. 156-67. Inklings: Jahrbuch für Literatur und Ästhetik 40. DOI: https://doi.org/10.32784/libaac-3054
  • "From the Fibres, from the Forums, from the Fringe–Folk Horror from the Deep, Dark Web." The Routledge Companion to Folk Horror, edited by Robert Edgar and Wayne Johnson, Routledge, 2023, pp. 342-52.
  • "Melodies of Madness: Music as Weird Mediation in H.P. Lovecraft’s 'The Music of Erich Zann'." Die Phantastik und die Musik / Music and the Fantastic, edited b Maria Fleischhack, Patrick Schmitz and Christine Vogt-William, Peter Lang, 2021, pp. 95-110. Inklings: Jahrbuch für Literatur und Ästhetik 39.

Vorträge

  • "Laughing as the Wicker Men Burn: Generic Instability and Carnivalesque Transgression in Folk Horror." Folk Horror in the 21st Century. Falmouth University, Falmouth, Vereinigtes Königreich. 6. September 2019.
  • “From the Fibres, from the Forums, from the Fringe: Internet Horror and Folk 2.0 in the Desktop Film.” Dark Economies. Falmouth University, Falmouth, Vereinigtes Königreich. 22. Juli 2021.
  • “From the Fibres, from the Forums, from the Fringe: Internet Horror und Folk 2.0.” Folk Horror als Gegenstand und Herausforderung der Kulturwissenschaften. Universität Zürich, Zürich, Schweiz. 5. November 2021.
  • “Devils in the Data: The Internet in the Contemporary Horror Film.” Regionaler Verbund für (Post)Doktorandinnen und (Post)Doktoranden in der anglistischen Literatur- und Kulturwissenschaft. Martin-Luther-Universität Halle Wittenberg, Halle, Deutschland. 5. Mai 2023.
  • "More than Child’s Play: Children’s Culture, Possessed Dolls and Surveillance Capitalism." Kinder in der Phantastik - Phantastik für Kinder. Schloss Malberg, Malberg, Deutschland. 4. Mai 2024.

Letzte Änderung: 14.04.2025 - Ansprechpartner: Webmaster